BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Monday, February 6, 2012

I Love You!!


Huhuhu..... Anda mesti tertanya-tanya kepada siapa ungkapan ini ditujukan...Sesungguhnya, ungkapan cinta ini ditujukan kepada Rasulullah s.a.w tercinta.

Sangat mudah kan untuk kita mengungkapkan rasa sayang dan cinta kepada baginda? Mengalunkan nasyid-nasyid dan mengangkat sepanduk serta kain rentang ketika hari lahir baginda?

Tetapi, adakan sama mudahnya bagi kita untuk melaksanakan sunnah-sunnahnya? Persoalan ini ditujukan kepada semua dan tidak lupa kepada diri saya yang juga sering terleka.

Apakah makna sebenar menyambut hari lahir Rasulullah s.a.w? (banyak pula persoalan saya..) Ramai rakyat Malaysia menganggap bahawa menyambut hari lahir baginda adalah dengan membawa sepanduk serta kain rentang dan berarak ke sana sini.


Sememangnya saya tidak lah punyai banyak ilmu untuk menentapkan hukum kepada perbuatan mereka itu, tetapi tidakkah kita terfikir apa faedahnya kita berbuat demikian? Ada yang menjawab "Untuk mempamerkan rasa cinta kepada baginda".

Of course, saya pun akan rasa gembira jika ramai orang mengungkap rasa sayang dan cinta kepada saya. Tetapi adakah semuanya hanya di hujung lidah? Sesungguhnya bukan sesuatu itu dipanggil cinta jika hanya diungkapkan tanpa dilakukan apa-apa. Kalau kita betul-betul cintakan seseorang itu, kita mesti akan melakukan perkara-perkara yang disukainya agar boleh membuatkan dia gembira.

Begitu juga dengan Rasulullah s.a.w, kalau kita betul-betul mencintai baginda, kita perlu menyatakan kecintaan kita dengan melakukan perkara yang baginda sukai. Apakah perkara yang boleh membuat baginda bahagia walaupun tidak dapat melihat kita melakukannya? Jawapannya adalah dengan melaksanakan sunnah-sunnah baginda.

Seterusnya, saya ingin bertanyakan satu soalan (aduh, banyaknya soalan); apakah benar cinta kita terhadap Rasulullah adalah cinta yang sejati?

Sekiranya kita adalah peminat artis Korea, pasti kita tahu apakah nama sebenar G-Dragon, bilakah tarikh lahir Lee Min Ho dan sebagainya. Itu baru minat, belum sampai lagi ke tahap cinta. Bagi suami yang sangat mencintai isterinya pula, pasti dia mengetahui apakah makanan kegemaran isterinya, apakah nama moyangnya, berapa banyak tahi lalat atau ketuat yang ada padanya dan sebagainya.

Bagaimana dengan Rasulullah? adakah kita tahu apakah nama ibu bapa baginda, di mana baginda dilahirkan, berapa ramai isteri baginda serta nama mereka, dan yang paling penting sekali bagaimana baginda menyebarkan agama Islam yang dapat berkekalan sehingga lebih 14oo tahun?

Baginda Rasulullah s.a.w telah bermandi peluh, air mata dan darah dalam perjuangan baginda bersama sahabat serta keluarga baginda untuk menyebarkan Islam ke dalam hati setiap manusia. Baginda telah dicaci dan dihina serta kehilangan ramai orang tersayang dalam perjuangan baginda supaya kita dapat hidup senang dalam suasana Islam. Tidakkah ada sekelumit rasa berterima kasih kepada baginda?

Allah sangat memuliakan dan mencintai baginda, kenapa tidak kita? Baginda sangat mencintai kita, kenapa kita tidak dapat mencintai baginda dengan sebenar-benarnya?

Suatu hari Rasulullah s.a.w bersabda:

Alangkah rindunya aku mahu berjumpa dengan saudara-saudaraku,

Para sahabat bertanya:

Bukankah kami ini saudaramu ya Rasulullah?

Rasulullah menjawab :

Kalian adalah sahabat-sahabatku dan aku mencintai kalian, tetapi aku merindui saudara-saudaraku,

Para sahabat bertanya lagi:

Siapakah mereka ya Rasulullah?

Air mata baginda menitis membasahi janggutnya dan baginda berkata:

Saudara-saudaraku adalah mereka yang tidak hidup sezaman denganku, mereka tidak pernah berjumpa denganku, tetapi mereka mencintaiku, membenarkan kata-kataku, dan beriman kepadaku. Aku merindui mereka, aku mencintai mereka.

Tidak cukup lagi dengan kata-kata untuk menggambarkan cinta baginda kepada kita, baginda juga menyebut 'ummati,ummati' ketika sakaratul maut sedang bertandang. Baginda juga berdoa kepada Allah biarlah baginda sahaja yang merasai sakitnya rasa apabila berdepan dengan sakaratul maut agar ummatnya tidak menderita seperti itu.

Sangat banyak lagi jasa baginda kepada kita, tetapi tidak cukup ruang untuk ditulis. Setakat apa yang terdapat di atas sudah cukup untuk membuktikan bahawa Rasulullah lebih layak untuk dicintai berbanding Super Junior, Orlando Bloom, Justin Bieber dan pasangan kekasih kita yang tidak dapat dijanjikan cintanya hingga ke hujung usia.

Bahkan, keutamaan mencintai Rasulullah adalah lebih tinggi daripada ibu bapa kita.

Tanyalah diri sendiri sejauh mana cinta kita kepada Rasulullah s.a.w. Sejauh mana kita menginginkan syafaat baginda di padang Mahsyar dan sejauh mana kita ingin bertemu dengan baginda suatu hari nanti.

Alangkah indahnya hidup ini, andai dapat ku tatap wajahmu,
Alangkah indahnya hidup ini, andai dapat ku kucup tanganmu,
Ya Rasulullah Ya Habiballah,
Aku rindu padamu....

Dengan hadirnya cinta kepada Allah dan Rasulnya, semoga hidup kita bertambah sweeeeeeeeeeeeet!!

Sunday, February 5, 2012

AKU TAK NAK HIPOKRIT!!!!


"Aku tak nak hipokrit"

Pernahkah saudara/saudari mendengar penyataan di atas?

Sememangnya ramai orang telah menjadikan penyataan ini sebagai alasan untuk menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal..Adakah kita termasuk dalam dalam golongan ini? Tepuk dada, tanya iman (harapnya masih kekal di dada).

Apa itu hipokrit?

Secara umumnya, orang yang hipokrit adalah mereka pura-pura berperangai baik tetapi berlainan dengan dirinya yang sebenar...

Pada hari ini, ramai wanita yang tidak mahu menutup aurat sepenuhnya menggunakan perkataan hipokrit sebagai 'hujah' mereka..

"Saya tak nak pakai tudung kalau hati saya masih belum boleh menerimanya, saya tak nak hipokrit," Inilah antara luahan wanita-wanita yang berkeras untuk tidak memakai tudung.

Adakah memakai tudung walaupun hati tidak menerimanya dianggap sebagai hipokrit?

Jika mereka tidak mahu melakukan amal tersebut kerana risau ianya tidak ikhlas, ketahuilah bahawa ikhlas itu adalah suatu perkara yang hanya Allah sahaja mampu menentukan. Selain itu, menutup aurat (bertudung) adalah sesuatu yang telah diperintahkan oleh Allah, maka hukumnya adalah WAJIB. Sama seperti wajibnya mendirikan solat, berpuasa di bulan Ramadhan dan menunaikan zakat, begitu juga menutup aurat (bertudung). Suka atau tidak, ikhlas atau tidak, kita tetap perlu melaksanakannya.

Ingatlah, sesungguhnya perintah menutup aurat dan bertudung ini adalah bertujuan untuk menjaga maruah dan diri wanita. Selain itu, wanita yang tidak menutup aurat juga perlu ingat akan suami atau bakal suami mereka yang sangat kasihan kerana mendapat wanita second hand. Kita perlu ingat, aurat kita hanyalah untuk suami kita, tidakkah kita berasa kasihan kepada suami atau bakal suami kita yang mendapat wanita yang sudah pun menjadi hidangan tatapan buat ramai lelaki lain sebelumnya?

Wanita apabila melaksanakan solat lima waktu, puasa sebulan Ramadan,
memelihara kehormatan diri serta taatkan suaminya, berpeluanglah ia memasuki
mana-mana pintu syurga yang dikehendakinya.

Siapa tak inginkan syurga?

Walaupun pada hakikatnya kita adalah manusia yang tidak dapat lari daripada kesilapan, tetapi kita masih boleh berusaha untuk mentaati perintah Allah dan menjauhi larangannya.

Wanita solehah adalah lebih baik dari seribu lelaki yang tidak soleh.

Mari kita menjadi manusia yang soleh/solehah dan musleh supaya hidup kita akan menjadi lebih sweeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeet!!



Saturday, February 4, 2012

Kebenaran atau Kesempatan?


Bismillah...


Pada zaman yang serba moden ni, susah kita nak jumpa dengan golangan muda mudi untuk 'menyukai' para ulama' atau golongan ustaz.kerana kata mereka 'tak open minded, tak maju, terkongkong dan sebagainya.'

Tapi sejak kebelakangan ni, akhirnya ada seorang ustaz yang diterima umum terutama golongan muda-mudi iaitu Ustaz Azhar Idrus aka UAI.

Ceramah2 UAI lebih cenderung kepada ilmu feqh. daripada kes kecil sampailah kes besar. Apa yang disampaikannya memang membuka minda terhadap masalah2 feqh yang sering berlaku.
Tetapi baru2 ni, terjadi fenomena yang luar biasa yang mana golongan muda telah menerima sepenuhnya apa yang disampaikan oleh UAI terutama golongan wanita. Apa agak2nya?

Bila disentuh tentang wanita, tak lain tak bukan bab aurat. Baru2 ni UAI mengeluarkan kenyataan bahawa wanita sebenarnya tak wajib pakai tudung tapi wajib TUTUP AURAT.
Jd selepas keluarnya kenyataan itu, maka ramailah kaum hawa yang menggunakan statement itu untuk mengelakkan diri daripada 'bertudung'.

memang betullah Allah menyuruh hamba2nya untuk menutup aurat bukan memakai tudung sahaja. Hadis Rasulullah juga ada menyatakan bhw anggota aurat bg perempuan adlh semua kecuali tngn dan muka.

Disebabkan zaman sekarang yg berbagai fesyen, maka ramailah kaum hawa yang memakai 'sesuatu' yang boleh 'menutup aurat'. Tp fokus utk kes skrg ialah isu tudung.

Alah pakailah selendang yang lilit2.tutup aurat pe...
Alah pakailah tudung endon.labuh pe....
Alah pakailah tudung topi ngan baju turtleneck. tak nampak kulit pe...

memang semua yg di atas tidak menampakkan sebarang kulit ttp menonjolkan auratnya...
Aurat bukannlah hanya menampakkan kulit tetapi menampakkan sesuatu yang menarik perhatian dan mengundang syahwat.

1.Bg kes tudung berlilit, walaupun labuh dn menutup bhgian dada, tetapi ianya menampakkan lekuk bentuk kepala dan bentuk telinga.

2.Tudung endon skrg cukup popular dlm klgn rakyat Malaysia. Ramai yg beranggapan bhw tudung endon dah boleh tutup aurat sebab labuh.Mmg ianya labuh, tp tudung tersebut juga dpt menampakkan lekuk di bhgian dada. ttp tak semua tudung endon begitu.ada juga yang tidak menampakknya. Cuma kita yang perlu bijak dalam memilihnya. Allah telah mengurniakan nikmat akal bukan?

3.Tudung topi dengan baju turtleneck.Kes ni sama dgn kes tudung lilit. Mmg kulit langsung tak nmpk. tp macmmana dgn bentuk leher, cuping telinga dan bentuk2 anggota yg lain?

Sbnrnya agama Islam itu tidak menyusahkan.ttp kita yg menyusahkan diri kita sendiri. Allah hanya menyuruh kita untuk menutup aurat. Allah tidak menspesifikkan apa yg perlu dipakai.Allah cuma menyuruh kita memakai pakaian yang labuh dan tidak jarang agar tak nampak bentuk dan kulit badan.

Untuk siapa Allah buat undang2 ni? untuk hamba2NYa yg sgt dikasihi. kalau kita ikut undang2NYa, nescaya pelbagai masalah dpt diatasi terutama kes rogol.
Akhir sekali jgnlah kita menjadi org yg mengambil kesempatan atas kebenaran kerna itu sama seperti memainkan hukum Allah.Na'uzubillahiminzalik.

Do u know what?All His law are veryyyyyyy swwwweeeeetttt to us....